Jak przygotować ścieżki do miksu i masteringu? Poradnik

by Hubert Torzewski

Nagrałeś/nagrałaś właśnie swój materiał w studio (profesjonalnym, domowym, jakimkolwiek :)) i planujesz wysłać go do profesjonalnego miksu i masteringu? Ten wpis jest właśnie dla Ciebie!


Większość studiów nagraniowych na świecie pracuje w programie Pro Tools, jednak faktem jest, że nie każdy realizator nagrań korzysta z tego DAW (skrót od Digital Audio Workstation, po polsku oznacza "cyfrowa stacja robocza"). Co to dla nas oznacza?

Oznacza to, że będziemy potrzebowali zatroszczyć się o przygotowanie naszych nagrań w odpowiednim, uniwersalnym formacie przed wysłaniem jego do miksu i masteringu do wybranego przez nas studia bądź realizatora w celu uniknięcia nieporozumień, i zapewnienia sobie bezproblemowej współpracy.


O czym zatem musimy pamiętać?

Istnieje kilka uniwersalnych zasad przygotowywania materiału audio do miksu i masteringu, oto one:


1. Należy dopilnować, aby ścieżki zostały odpowiednio zedytowane (nastrojone, wyrównane, uporządkowane) i nie posiadały błędów edycyjnych (ucięte końcówki, brak początków, kliknięcia/artefakty w miejscach łączeń clipów, nienaturalna zmiana przestrzeni/tembru instrumentu lub głosu, niestrojące wokale, mlaśnięcia, krzywe partie bębnów, gitar itd.). Jeśli nagrany materiał nie został jeszcze właściwie zedytowany, należy zapytać realizatora, czy wykona dodatkowo edycję materiału (za dodatkową opłatą), żeby materiał był gotowy do rozpoczęcia miksowania.

Edycja materiału to nie miks, a miks to nie edycja -> warto o tym pamiętać! :)


2. Trzeba zadbać, aby początki wszystkich ścieżek rozpoczynały się w tym samym miejscu, idealnie na samym początku taktu, 1 lub 2 takty przed wystartowaniem dźwięku.

Dlaczego?


Ano dlatego, że jeśli wyeksportujemy ścieżki rozpoczynające się w różnych miejscach na osi czasu z naszego DAW i realizator (któremu wysyłamy nasze ścieżki) załaduje je do swojego DAW, zastanie jeden wielki chaos. Bowiem wszystkie początki ścieżek, których start materiału dźwiękowego powinien znajdować się przykładowo dopiero w drugim refrenie, będą przesunięte w czasie do przodu. Tym samym np. gitara, która powinna grać dopiero w drugim refrenie zagra sobie w intro lub na pierwszej zwrotce, na dodatek całkowicie nierówno względem reszty ścieżek. Teraz wyobraźmy sobie, że dzieje się tak ze wszystkimi elementami aranżacji.. Lepiej sobie tego nie wyobrażać, prawda? :) Nie popełniajmy więc tego (niestety częstego) błędu. Zaoszczędzimy i czas, i nerwy sobie oraz naszemu realizatorowi :)


3. Należy upewnić się, że wszystkie tłumiki w DAW ustawione są na 0, a panoramy ścieżek stereofonicznych na 100%L i 100%R (instrumenty lub głosy nagrane w stereofonicznym ustawieniu mikrofonów lub syntezatory itp.). Dodatkowo należy wyłączyć wszystkie wysyłki (AUX) oraz plug-iny (EQ, kompresja, pogłos, delay itd.). Wyjątkami są ścieżki, których brzmienie jest ściśle uzależnione od konkretnego ustawienia (efekty specjalne FX, konkretny wybrany pogłos, delay, przester na gitarze DI itp.). Wtedy warto wysłać dwie wersje ścieżek, z efektami i bez, natomiast te z efektami opisać jako "WET" (najlepiej stworzyć osobny folder z takimi ścieżkami).


4. Format ścieżek to 24bit WAV z oryginalnym próbkowaniem (takim, w jakim zostały nagrane ścieżki). Zazwyczaj jest to 44.1kHz lub 48kHz. Bywają jednak przypadki nagrywania z większym sample rate, takim jak 88.2kHz, 96kHz lub 192kHz. Opcję ditheringu należy pozostawić wyłączoną.

Aby dodatkowo zaoszczędzić miejsce na dysku dobrze jest eksportować ścieżki mono w formacie mono, a ścieżki stereo.. w formacie stereo (zamiast eksportować wszystko w formacie stereo marnując przy tym niepotrzebnie przestrzeń dyskową). Tym samym unikamy także błędnego zasugerowania realizatorowi, że ma do czynienia ze ścieżką stereo, podczas kiedy tak naprawdę jest to ścieżka mono (np. główna ścieżka wokalu, tom-toma, werbla, hi-hatu itd.)


5. Na koniec warto odpowiednio podpisać ścieżki.

Main V -> vocal main, Vd L-> vocal double L, Vd R -> vocal double R, K -> kick (stopa), Sn (werbel), Sn2 (druga ścieżka werbla), Git1 L, Git1 R (gitary rytmicznie kanał lewy oraz prawy), Gang (grupowa ścieżka wokalna) itp. Natomiast w przypadku mniej oczywistych instrumentów dłuższe lub pełne nazwy, np. Synth Pad, Tambo (tamburyn), Djembe itd. Jeśli nie wiemy jak podpisać skróconymi nazwami nasze ścieżki, warto użyć pełnych nazw, aby nie wprowadzać realizatora w błąd.

Mam nadzieję, że ten wpis pomógł Tobie w przygotowaniu ścieżek przed wysłaniem ich do miksu i masteringu do wybranego studia lub realizatora. Jeśli uważasz, że jest przydatny, zapraszamy do udostępniania go znajomym, na portalach społecznościowych i forach!


Jeśli szukasz profesjonalnej edycji, miksu i masteringu swoich nagrań, a nie masz jeszcze wybranego studia ani realizatora, zapraszamy serdecznie do skorzystania z naszych usług w Torzewski Studio.


@2018 by Hubert Torzewski (realizator nagrań, producent)






© 2020 by Torzewski Studio