© 2019 by Torzewski Studio

Jak przygotować się do nagrań w studio? Część I - zestaw perkusyjny


Właściwe nagranie naszego zestawu perkusyjnego stanowi nie lada wyzwanie ze względu na olbrzymią ilość zmiennych, które wpływają na finalny kształt brzmieniowy nagrywanego setu. Są nimi:

a) sam instrument i jego konfiguracja

b) dobór talerzy perkusyjnych

c) dobór naciągów

d) dobór pałeczek

e) technika/sposób gry nagrywanego perkusisty

f) strój poszczególnych elementów zestawu

g) pomieszczenie, w którym znajduje się zestaw

h) miejsce w pomieszczeniu, w którym ustawimy zestaw

i) dobór i ustawienie mikrofonów


Jak zatem przygotować się przed sesją nagraniową bębnów w studio?

Przede wszystkim powinniśmy zadbać o te kwestie, które możemy zrobić samemu przed wejściem do studia, aby zapewnić sobie maksymalnie bezproblemową współpracę, a są to:


1) Przygotowanie dem do wszystkich utworów, które mają zostać nagrane w studio


Demo takie powinno zawierać wyraźnie słyszalny metronom oraz przynajmniej podstawowo zrealizowaną podstawę harmoniczną (np. gitara rytmiczna oraz bas) nagraną idealnie równo (można nagrać w MIDI wykorzystując brzmienia instrumentów wirtualnych), aby ułatwić sobie to, o czym napiszę w kolejnym punkcie :)


2) Dokładne opracowanie i przećwiczenie partii, które mamy zamiar nagrać w studio


Bardzo dobre przygotowanie się przed wejściem do studia to najbardziej istotna kwestia ze wszystkich opisanych w tym wpisie. Wszystkie utwory należy przećwiczyć wielokrotnie z metronomem oraz ułożyć finalne wersje partii, które będziemy nagrywać. Chcemy upewnić się, że nasze partie zapisały się w pamięci mięśniowej i jedyne na czym będziemy musieli się skupić, to precyzja wykonania i dynamika (timing i utrzymanie równomiernych dynamicznie uderzeń w centralę i werbel rimshotem dla najlepszego brzmienia i zminimalizowania ilości edycji w post-produkcji). Nie ma nic gorszego, niż układanie partii do utworów i uczenie się ich w studio podczas nagrywania.. Nie dość, że tracimy swoje pieniądze, czas oraz irytujemy swoim zachowaniem członków zespołu i realizatora, to efekty nagrań w takich przypadkach są co najmniej dyskusyjne..

Zdecydowanie lepiej jest się po prostu przygotować ;)


3) Przygotowanie zestawu przed wejściem do studia


Zdecydowanie najczęściej perkusistów boli fakt, iż powinni zainwestować w nowe naciągi do swojego zestawu przed przyjściem na sesję nagraniową. Jest to zrozumiałe, ponieważ jak dobrze wiemy (lub powinniśmy wiedzieć) nie jest to najmniejsza inwestycja. O ile nawet stosunkowo tanie zestawy perkusyjne mogą brzmieć imponująco po właściwym i dokładnym nastrojeniu, to nie podlega dyskusji fakt, że stare naciągi zniszczą brzmienie naszego zestawu bez względu na to jakie wysiłki poczynimy, aby takowy zestaw nastroić, nagrać, zedytować i zmiksować jak najlepiej. Jeśli nasze naciągi mają więcej niż 3 miesiące, a na zestawie grywamy przynajmniej 3 razy w tygodniu, to koniecznie powinniśmy wziąć pod uwagę dodatkowy koszt, jakim jest zakupienie nowych membran do naszego zestawu. Da to świeże, otwarte i znacznie lepsze brzmienie bębnów, które wywoła uśmiech na naszej twarzy, gdy tylko usłyszymy efekty naszych nagrań :)


Jakie naciągi wybrać?

Na rynku mamy do dyspozycji naciągi pojedyncze oraz podwójne o różnej grubości, które dzielą się na kolejne kategorie, takie jak: powlekane i przezroczyste, tłumione oraz nietłumione.


W przypadku nagrywania lżejszej muzyki (jazz, pop, soul, r&b itp.) zapewne będziemy chcieli skorzystać z nieco cieńszych naciągów, które oferują delikatniejszy, mniej wyeksponowany atak oraz dłuższe wybrzmienie (które można dość precyzyjnie skontrolować strojeniem oraz różnymi akcesoriami do tłumienia jak np. żelki czy obręcze tłumiące). Przykładami takich naciągów są: - Remo Ambassador Clear lub Evans G1 Clear -> polecany do tomów perkusyjnych jako naciąg uderzany i rezonansowy.

- Remo Ambassador Coated lub Evans G1 Coated -> polecany do werbli


W przypadku centrali perkusyjnej, bez względu na gatunek który nagrywamy i zestaw, na który ją zakładamy, najlepiej sprawdzającą się membraną uderzaną podczas nagrań jest Remo Powerstroke 3 Clear, która stała się studyjnym standardem ze względu na świetne odbicie oraz skupione brzmienie bez zbędnych przydźwięków. Można oczywiście polemizować z tym wyborem i eksperymentować z różnymi innymi naciągami na centrali, jednak jest to świetny punkt startowy, do którego warto porównywać nasze alternatywne wybory :)


Kiedy nagrywamy cięższe gatunki muzyczne (hip-hop, rock, metal itp.) prawdopodobnie będziemy dążyli do zmaksymalizowania ataku i skrócenia wybrzmienia bębnów. W takim przypadku dobrze jest skorzystać z naciągów dwuwarstwowych, które skupiają atak, redukują przydźwięki i tłumią wybrzmienie. Dodatkowym ich atutem jest zwiększenie żywotności membrany. Przykładami takich naciągów są:

-Remo Emperor Clear lub Evans G2 Clear -> polecany do tomów perkusyjnych jako naciąg uderzany i rezonansowy.

- Remo Emperor Coated lub Evans G2 Coated -> polecany do werbli


Clear vs coated (naciągi przezroczyste kontra powlekane)

Naciągi powlekane zapewniają nieco łagodniejszy, bardziej zaokrąglony atak o "kartonowym" charakterze. Ich powierzchnia jest przystosowana do grania miotełkami. Mają nieco przytłumiony, cieplejszy charakter brzmieniowy, dodatkowo minimalnie tłumią wybrzmienie.

W opozycji do naciągów powlekanych, naciągi przezroczyste charakteryzują się bardziej wyrazistym, czystym atakiem o "plastikowym" charakterze. Dają dłuższe wybrzmienie, lecz nie nadają się do grania miotełkami i przy pojedynczej membranie bez tłumienia będą trudne do strojenia ze względu na dużą ilość przydźwięków.


W przypadku werbla, który posiada bardzo jasno i ostro brzmiące sprężyny stosuje się niemal zawsze powlekane naciągi uderzane.

W przypadku strony rezonansowej warto stosować możliwie najcieńsze i przezroczyste naciągi, aby zachować pełnię wybrzmienia bębna. Grubsze naciągi będą mocno tłumiły wybrzmienie i przyciemniały brzmienie bębnów.


Jest to oczywiście duży skrót najważniejszych informacji dotyczących przygotowania siebie oraz swojego zestawu przed przyjściem do studia na sesję nagraniową, jednak mam nadzieję, że pomógł on Tobie w przygotowaniu się przed nadchodzącymi nagraniami Twojego zespołu :)

Przychodząc na nagrania do Torzewski Studio możesz mieć pewność kompleksowej pomocy w przygotowaniu się do nagrań, doborze właściwych naciągów oraz odpowiednim nastrojeniu zestawu perkusyjnego do nagrywanej muzyki tak, aby osiągnąć pożądany efekt brzmieniowy.

Dziękuję za przeczytanie wpisu do końca. Jeśli był dla Ciebie przydatny, zachęcam do udostępnienia go swoim muzycznym znajomym!


@2018 by Hubert Torzewski (realizator nagrań, producent)