Jak przygotować się do nagrań w studio? Część III - Wokal

by Hubert Torzewski

I Na zdjęciu: Monika Kijek


Wokal stanowi meritum niemal każdego utworu muzycznego. Właściwe wykonanie utworu oraz brzmienie wokalu to klucz do tego, aby nagrywany utwór miał szansę szybko utrwalić się w pamięci naszych słuchaczy, rezonować z ich gustem i emocjami lub.. być przez nich błyskawicznie odrzucony. Tego ostatniego chcielibyśmy raczej uniknąć - przyjrzyjmy się więc dokładniej trzem prostym poradom, w jaki sposób możemy przygotować się do nagrań wokalnych w studio, aby osiągnąć jak najlepszy efekt.



1. Nagrywanie siebie w domu przed przyjściem na właściwe nagrania do studia.


Nagrywanie siebie w domu, nawet najprostszymi możliwymi sposobami (na naszego smartfona, kamerę lub dyktafon), pozwala nam zawczasu określić z czym możemy mieć problem podczas właściwych nagrań (np. niedokładna intonacja czy rytm w konkretnych miejscach w utworze, zbyt częste lub zbyt rzadkie oddechy itp.) lub co należałoby zmienić w naszym wykonaniu, sposobie śpiewania czy interpretacji utworu, aby zdecydowanie poprawić rezultat naszych nagrań. Mamy wtedy odpowiednio dużo czasu, aby popracować nad tymi kwestiami w domowym zaciszu, bez presji czasu oraz oczekiwań ze strony kolegów i koleżanek z zespołu :)

Podczas wizyty w studio może być już niestety za późno na dokładne przećwiczenie takich elementów, co rzutuje finalnie na jakość naszego wykonania (tym samym odbiór utworu przez naszych słuchaczy).

Co najlepsze - nic nas to nie kosztuje (poza poświęceniem kilku minut na nagranie się, odsłuchanie nagrania i spisanie tego, co chcielibyśmy poprawić w naszym wykonaniu).

Proces warto powtórzyć kilkukrotnie -> także dla rozwoju i sprawdzenia swoich umiejętności :)



2. Rozgrzewki wokalne


Nasz aparat głosowy i układ oddechowy, podobnie zresztą jak inne mięśnie w ciele człowieka, potrzebują czasu na przygotowanie się przed wzmożonym wysiłkiem jakim jest śpiewanie. Podczas śpiewania mięśnie oddechowe oraz konkretne mięśnie w krtani są wykorzystywane w dużo większym stopniu niż podczas zwykłej rozmowy oraz potrzebują bardzo precyzyjnych nastawów ze strony "operatora fałdy głosowej" :) Bez właściwej rozgrzewki może być trudno nam utrzymać płynny i jednostajny strumień powietrza oraz właściwy kształt traktu głosowego śpiewając na różnych wysokościach dźwięków, które to pozwalają nam na swobodne wydobywanie dźwięków bez jakiegokolwiek dyskomfortu i zmęczenia głosu z pożądaną barwą.


Rozgrzewki warto wykonywać uważnie i stopniowo, zaczynając od najlżejszych ćwiczeń na niepełnej skali głosu (śpiewamy tylko tak wysoko i tak nisko, jak jest nam w danym momencie wygodnie -> nie wchodzimy na dźwięki na których czujemy, że pojawia się chociażby lekka blokada czy dyskomfort). Następnie kontynuujemy ćwiczenia delikatnie wzmacniając dźwięk (np. na samogłoskach i mormorando) oraz sprawdzając, jak wysoko sięgamy bez dyskomfortu i mocnego napinania mięśni. Ćwiczymy w taki sposób do momentu kiedy czujemy, że blokada przesunęła się wyżej (np. z dźwięku g1 do dźwięku a1 lub c1 dla męskiego głosu), śpiewanie staje się lżejsze, a nasz głos delikatnie jaśniejszy/klarowniejszy w barwie. Z tego miejsca możemy sprawdzić najtrudniejsze miejsca w utworze, który mamy do nagrania w studio śpiewając delikatnie lżej, niż mamy zamiar zaśpiewać podczas właściwej sesji nagraniowej.

Jeśli wszystkie dźwięki wchodzą nam dosyć łatwo i czysto, to możemy przystąpić do rozpoczęcia nagrywania - jeśli nie, to wracamy do rozgrzewki i ćwiczymy do momentu, kiedy nasza bariera w skali przesunie się jeszcze odrobinę wyżej, a śpiewanie dźwięków nieco poniżej naszej granicy w skali stanie się łatwiejsze.


Odpowiednie ćwiczenia na rozgrzewki wokalne powinien dać nam nasz nauczyciel śpiewu. Jego zadaniem będzie także prawidłowe poinstruowanie nas w jaki sposób wykonywać je właściwie, aby czerpać z nich oczekiwane korzyści. Rozgrzewkę powinniśmy zakończyć minimalnie bezpośrednio przed, a maksymalnie do 20 minut przed rozpoczęciem nagrań. Głos bowiem po jakimś czasie lubi wracać do "normalnego stanu" sprzed rozgrzewki i się lekko obniżać. Czas rozgrzewki jest indywidualny dla każdej osoby i może wynosić od 5-10 do nawet 45-60 minut.


3. Częste nawadnianie się


Podczas śpiewania powinniśmy pić wodę minimum co 20 minut, aby utrzymać właściwe nawodnienie organizmu oraz nawilżenie fałdy głosowej. Najlepszym wyborem będzie zwykła woda niegazowana w temperaturze pokojowej.

Powinniśmy także unikać jedzenia posiłków bezpośrednio przed śpiewaniem. Warto zachować przynajmniej 1-2 godzinny odstęp. Przed sesją nagraniową wokalu należy zrezygnować z ostrych dań, mleka (także przetworów mlecznych) oraz słodyczy. Warto powstrzymać się także przed spożywaniem napojów z dodatkiem cukru (np. soków owocowych), alkoholowych i gazowanych.

W samym studio realizator odpowiadał będzie za właściwe przeprowadzenie sesji i zapewnienie komfortowego odsłuchu, a także powinien nam pomóc w wydobyciu najlepszego wykonania na bieżąco dając precyzyjne lub ogólne wskazówki co warto by było zmienić/poprawić w naszym sposobie śpiewania, aby uzyskać pożądany rezultat brzmieniowy.


W waszej kwestii pozostanie jednak w jaki sposób będziecie chcieli nagrywać swój wokal (np. wielokrotne nagrywanie całego utworu i kompilowanie jednego wykonania z wielu podejść lub nagrywanie osobno zwrotek/wersów aż "do skutku" i dopiero przejście do kolejnej części utworu/kolejnego wersu).

Jeśli ten wpis był dla Ciebie pomocny zapraszam do udostępniania go swoim znajomym! :)

Zobacz także poprzednie wpisy:

https://www.torzewskistudio.pl/blog/jak-przygotowa%C4%87-si%C4%99-do-nagra%C5%84-w-studio-cz%C4%99%C5%9B%C4%87-ii-gitary-akustyczna-elektryczna-basowa


https://www.torzewskistudio.pl/blog/jak-przygotowa%C4%87-si%C4%99-do-nagra%C5%84-w-studio-cz%C4%99%C5%9B%C4%87-i-zestaw-perkusyjny

© 2019 by Torzewski Studio